Känn dig trygg när
du handlar hos oss

Köp och leveransvillkor

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för privatkund som är konsument och gör en beställning av cleancharge.se, via hemsida, telefon, mail eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och Clean Charge AB med organisationsnummer 559294-6833, nedan kallat “Clean Charge”. Utförliga kontaktuppgifter finner du på vår webbplats under länken kontakta oss.

För att göra ett köp på cleancharge.se måste du ha fyllt 18 år. Clean Charge tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan, med tillstånd av målsman, ingå avtal med Clean Charge.

Köp och beställning

För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. Villkoren godkänns i samband med köpet. I och med godkännandet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet.

Avtal om köp ingås i samband med att Clean Charge bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med Clean Charge kundservice eller liknande.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i kassan. Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.

Clean Charge reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella prisfel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon. När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post.

Clean Charge förbehåller sig rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

Kunduppgifter

Vid genomförandet av ett köp på Clean Charge ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombedes att uppge personuppgifter. Läs vår integritetspolicy här.

Frakt och leverans

Fraktmetod och pris för frakt varierar beroende på produkt. Fraktkostnader visas separat i kassan. Clean Charge skickar varan med, för produkten och leveransadressen, bästa möjliga alternativ.

Leveranstid

Varorna kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan på Clean Charges webbplats. Leverans sker normalt vardagar mellan 09:00 – 19:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var i landet du bor.

Förklaring leveranstider

3 – 6 Arbetsdagar – Produkten finns normalt i vårt lager eller inkommer inom ett par dagar.
1 – 2 Veckor – Produkten finns inte på vårt lager, men inkommer snart.
2 – 4 Veckor – Produkten finns inte på vårt lager.
4 – 6 Veckor – Produkten finns inte på vårt lager.
6 – 8 Veckor – Produkten finns inte på vårt lager.
8 – 10 Veckor – Produkten finns inte på vårt lager.

Vid eventuella leveransförseningar försöker kundservice att kontakta kunden så snart som möjligt. Om inte annat avtalats (exempelvis att produkten vid ordertillfället hade en viss leveranstid) kan du ångra ditt köp i upp till 30 dagar om inte leverans fullbordats. Då leveranstiderna som anges på hemsidan är preliminära och förseningar kan förekomma betalar Clean Charge ej ut någon kompensation vid senareläggning av leverans. Clean Charge står heller inte för eventuella extrakostnader som uppstår vid senarelagd leverans, t.ex. hantverkare osv.

Leveranssätt

Clean Charge fraktar främst med DHL samt med egen lastbil. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud. Vid leverans ingår inte uppbärning, utan varan levereras till närmaste port, grind, tomtgräns eller garageuppfart. Leverans sker på vardagar enligt överenskommelse. Legitimation måste uppvisas vid mottagande av leverans.

Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger Clean Charge rätten att debitera kunden 199 SEK inklusive fakturaavgift för varje ej uthämtad order. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller överenskommen leveranstid äger Clean Charge rätten att ta ut en avgift om 699 SEK inklusive ev. fraktavgift.

Leveransadress och adressändring

Clean Charge levererar normalt till folkbokförd adress och vi förbehåller sig rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress. Annan leveransadress kan godkännas om kunden inkommer med underlag. I de fall där kunden inkommer med önskemål om adressändring efter att Clean Charge skickat produkten äger Clean Charge rätten att ta ut en avgift om 399 kr plus ev. kostnader från fraktbolaget.

Avhämtning

Clean Charge erbjuder möjligheten att hämta varor från vårt lager i Örebro. För avhämtning av varor krävs kontakt med Clean Charge för att stämma av dag och tid.

Transportansvar

Clean Charge ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.

Betalning

Clean Charge erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Clean Charge har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället, så till vida att inte fakturabetalning, delbetalning eller liknande betalningsalternativ valts av kunden.

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Fakturan skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss och har en förfallotid på 14 dagar.

Klarna Checkout

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på Klarnas hemsida.

Bankkort eller kreditkort

I de fall där Clean Charges egen lastbil kör ut varorna, upp till 40 mil från Örebro, eller då kunden änmar att hämta sina varor från Clean Charges lager erbjuder Clean Charge möjligheten att betala med kort till chauffören. Väljer kunden kort vid levernas och vi kör ut varan kan ev leveranstiden bli något längre än vid fakturering genom Klarna.

Garanti

Clean Charge säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis. Samtliga produkter som säljs av Clean Charge är ämnade att användas i en så kallad hemmamiljö. Används produkterna på något annat sätt så gäller ej varans garanti.

Garantin gäller ej:

Normalt slitage eller skador orsakade av olyckor, fysiskt våld eller felanvändning.
Skador orsakade av hög hetta, kyla eller fuktighet.
Skador ej orsakade av fabriksfel.
Skador orsakade av att bruksanvisning ej följts, felaktig montering eller förvaring.
Skador orsakade av utebliven eller felaktig skötsel eller service.
Förbrukningsvaror som till exempel packningar, släplister, filter med mera.

Ångerrätt och öppet köp

Vid köp av varor på cleancharge.se gäller 14 dagars öppet köp (ångerrätt). Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Clean Charge detta inom 14 dagar från det att kunden eller någon tredje part, dock ej transportbolaget, som du anger, tar den sista varan/delen i fysisk besittning.

Ångerrätten gäller ej varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller på något sätt är präglat enligt kundens anvisning. Om varan är av sådan art att ångerrätten ej gäller för denna produkt kommer detta tydligt att framgå.

En vara kan returneras upp till 14 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett och väl förpackad i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller outletvaror.
Om retur sker utan orginalemballage debiteras kunden 2000kr.
Om retur sker med skadat orginalemballage debiteras kunden 500kr.

Om kunden vill ångra sitt köp skall det klart och tydligt meddelas Clean Charge, innan tidsfristen för ånger har gått ut. Kunden skall uppge namn, adress, ordernummer samt övrig relevant information. Kunden kan meddela Clean Charge via telefon 019-760 42 90 eller via e-post info@cleancharge.se.

Om kunden väljer det här alternativet kommer Clean Charge utan dröjsmål att på ett varaktigt medium (till exempel med hjälp av e-post) bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten.

Order lagd innan 17 februari 2017 har ångerrätt enligt Distansavtalslagen.

Retur

Vid retur betalar kunden returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för returen är från 599 kr vid hemleverans och 199 kr för varor som levererats till utlämningsställe. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida Clean Charge inte har möjlighet att stoppa beställningen.

När kunden inkommit med anmälan om retur kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningsdag eller vart du kan överlämna varan till närmaste fraktombud. Vi skickar sedan ut fraktdokument via mail som du skriver ut och sätter fast på paketen. Kunden har ansvar för upphämtning, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick.

Om du inte fullföljer den bokade returen genom att till exempel inte skriva ut fraktdokumenten eller ej vara hemma vid upphämtning trots bestämd tid för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera dig ytterligare 59 kr. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att Clean Charge skall kunna identifiera varan som din och för att återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. Varan skall vara Clean Charge tillhanda senast 14 dagar efter att fraktsedlar skickats ut.

När kunden ångrar sitt köp betalar Clean Charge tillbaka det belopp som kunden betalat för varan, ej eventuella leveranskostnader. På det belopp som återbetalas har Clean Charge dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Clean Charge kommer använda samma betalmedel för återbetalning som kunden själv använt för den inledande affärshändelsen, om kunden inte uttryckligen kommit överens med Clean Charge om något annat. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att Clean Charge underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet.

Om kunden ej valt att returnera varan med Clean Charges valda fraktsätt och fraktbolag kommer kunden själv få betala de direkta kostnaderna för att återsända varan. Kostnaderna uppskattas till maximalt ca: 4000 SEK.

Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att returen lämnat kunden.

Clean Charge har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nått lagret eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till Clean Charge, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått Clean Charge betalar Clean Charge tillbaka det belopp som kunden betalat för varan med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i stycket ovan.

Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår hemsida så snart som möjligt efter fel har upptäckts, dock inom 14 dagar efter att felet upptäckts. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Vid eventuell utbetalning sker detta inom 30 dagar från att ärendet blivit löst. Clean Charge står för returfrakten vid reklamation.

Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på cleancharge.se enligt gällande konsumentlagstiftning.

Clean Charge förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning.

Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Clean Charges kundservice. Detta ska göras inom tre dagar för att Clean Charge ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Syna paketet ordentligt innan du tar emot varan. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln. Även om emballaget ser helt ut är det viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Spara emballaget för eventuell retur.

Produktinformation

Clean Charge reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns på webbplatsen eller i annonser samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige och övriga Norden.

Montering

Alla Clean Charges produkter levereras helt omonterade eller delvis monterade om inte annat anges i produkttexten. En egen grundläggande verktygslåda kan behövas i monteringsprocessen. Monteringsanvisning medföljer alltid om det behövs, de flesta anvisningar finns tillgängliga på svenska eller engelska.

Kunduppgifter

De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. I de fall kunden använder sig av vissa betalsätt kan personinformation delas med det företag som tillhandahåller betalningstjänsten. Clean Charge samarbetar endast med seriösa leverantörer.

Force majeure

Clean Charge skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning eller arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).

Clean Charge AB
559294-6833

Fakturaadress
Dialoggatan 12B
703 74 Örebro

Besöksadress
Dialoggatan 12B
703 74 Örebro

Telefon: 019-760 42 90
E-post: info@cleancharge.se